tisdag 13 mars 2012

En av de stora

Anja Pärson lägger av. I mina ögon är hon en av de absolut största svenska idrottarna genom tiderna. Svårt att ranka olika tider och olika sporter, men visst är hon där uppe tillsammans med Sörenstam, Kluft och kanske någon till.

Jag har alltid hållit henne väldigt högt, även om hon aldrig vann folkets kärlek på riktigt. Magda Forsberg och Sanna Kallur gick bättre hem i TV-rutorna. Nu hävdar jag givetvis inte att de inte var stora idrottskvinnor. Magda är en av de största genom tiderna i sin idrott och Sanna hade, om inte skadorna stoppat henne, också varit där uppe bland de allra största. Men de hade båda två en utstrålning som gick hem bland folket. En blandning av oskuldsfullhet ('girl next door'), fördelaktiga utseenden och en generellt positiv och medievänlig attityd. Anja var annorlunda. Hon var en extrem vinnarskalle, nästan en kvinnlig version av Thomas Wassberg. Butter ibland, glad ibland, och väldigt äkta som jag upplevde det. Jag gillade det.

Nu vet jag inte vad som väntar, men hoppas att se henne i Mästarnas Mästare om ett år eller två. Om detta är spelbart så kan jag redan nu säga att jag är övertygad om att hon kommer att vinna. Hon är en kvinnlig version av sin gamle granne Ingemar. Och det är nog det största omdömet jag kan ge om någon idrottare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar