torsdag 22 mars 2012

Mitt allsvenska tips 2012

I helgen är det dags för Supercupen och därmed är den svenska fotbollssäsongen igång. Efter att vi en lång tid fått dras med Champions League, Zlatan, Barcelona, Manchester City, Robin van Persie, Real Madrid, Guidetti, hockeyträsket, o s v, startar nu äntligen vår inhemska fotboll. Sämre kvalitet, lägre tempo och tekniskt underlägsna spelare, men så mycket känslor, vilja och kamp. Äntligen!!

Dags att avlägga mitt slutliga tips. Ett par skillnader mot min tidigare preliminära tabell från i vintras:

* Först den stora skillnaden, jag tror mer och mer på att MFF kommer att ta hem det. IFK Göteborg och Elfsborg kommer också att vara med där uppe, men det verkar som att Malmö trots allt har ett mer komplett lag. Det kan dessutom ta ett tag för IFK att få ihop ett lag med så många nya spelare i tunga roller. Ska bli spännande att se dock.

* Dessutom tror jag att KFF kommer att gå något bättre än jag tidigare tippade. Alla pratar om fem lag (MFF, IFK, HIF, AIK, Elfsborg), men jag tror att KFF kommer att slå sig bland dessa. Nyförvärven verkar starka, även om man har oroväckande många skador just nu, och jag tror och hoppas att KFF kommer att vara en svår nöt att knäcka för många. Dessutom känns både HIF och AIK något svagare. HIF tappade mycket kvalitet förra året och förr eller senare ska det märkas. AIK överpresterade förra året enligt min mening och ser inte starkare ut i år

* I bottenskiktet har jag bytt ett par platser, även om jag fortfarande tror att det är samma lag som kommer att slåss där. Tror dessutom att de sista tre (Åtvidaberg, Sundsvall och Syrianska) kommer att komma en bra bit efter lagen ovanför strecken. Tror att det är en viss klasskillnad där.

Mitt slutliga allsvenska tips är alltså följande:

1. Malmö FF
2. IFK Göteborg
3. Elfsborg
4. Kalmar FF
5. Helsingborg
6. AIK
7. Häcken
8. Gais
9. Örebro
10. Gefle
11. Mjällby
12. Djurgården
13. Norrköping
14. Sundsvall
15. Åtvidaberg
16. Syrianska

Tänkte också ge mig på några bonustips:

Årets allsvenska skyttekung
Tobias Hysen. Allsvenskans bäste offensive spelare och dessutom en spelare som jag är övertygad är kvar i IFK även efter sommarfönstret. Jag är inte helt säker på att t ex Wanderson eller Renégie spelar kvar i allsvenskan hela året. Givetvis kan man ha vissa frågetecken kring Hysens korta sommaruppehåll (då jag utgår från att han kommer att spendera EM-uppehållet i Ukraina) men tror ändå att han tar skytteligan på ren kvalitet och med hjälp av ett starkt mittfält med flera nya bra passningsspelare.

Årets genombrott
Oscar Hiljemark. Man kan hävda att han redan spelat för svenska landslaget och därmed redan haft sitt genombrott, men trots allt presterade han inte så mycket förra året. I år gäller det att visa om han vill vara med och ta över när Anders Svensson (antagligen) lämnar landslaget efter EM i sommar och dessutom gäller det att visa att han vill ta över taktpinnen på Elfsborgs mittfält. Andra kandidater till titeln är Viktor Claesson eller Simon Thern, även de spelare som varit med på landslagets vinterturné men samtidigt måste visa mer för att ta det sista steget.

Årets spelare
Tobias Hysen. Samma argument som ovan.

Årets KFF-spelare
Nenad Djordjevic. Har inte sett honom spela (eller rättare sagt, har sett honom spela i CL och VM utan att veta att jag skulle hålla ögonen på en framtida KFF-spelare) men hans rutin skulle kunna ge jättemycket till dagens KFF. Laget ser ganska komplett ut, men vi saknar en kejsare, en spelare som kan pusha laget till nästa nivå. Hoppas att Nenad är denna spelaren.

Årets flopp 1
AIK har nog titelambitioner, men jag tror att de kommer att halka efter ganska rejält. Anser som sagt att de överpresterade förra året och jag ser inte vem som ska göra målen. AIK är för mig ett mittenlag snarare än ett topplag.

Årets flopp 2
Tyvärr tror jag att detta är Sebastian Andersson. Steget mellan Superettan och Allsvenskan är stort och konkurrensen har hårdnat på topp i KFF. Är inte säker på att Sebastian kommer att vara förstavalet utan jag tror att denna säsongen handlar om att acklimatisera sig till en högre nivå. Hoppas innerligt att jag har fel.

Första tränare att få sparken
Hänger givetvis ihop med mitt tips om årets flopp, men om jag har rätt där så kommer Andreas Alm sitta löst. AIK är ju dessutom en klubb som inte visat upp något större tålamod med tränare genom åren. Bland bottenlagen tror jag att det finns en självinsikt och de kommer knappast att sparka tränare för att de inte är med i toppen. Bubblaren i sammanhanget är Janne Andersson. Tror att Norrköping har större ambitioner än den plats jag tippar, så då kanske Janne också kan sitta löst.

Det var allt för den här gången. Kommer att följa upp mitt tips under året. Tidigare säsonger har jag avslöjat mig som en usel tippare, men nu vänder det....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar