onsdag 7 mars 2012

Seger mot ett ryskt lag av tveksam klass

Seger idag mot SKA Energiya Khabarovsk med 2-0. Har givetvis inte sett matchen, men anar att det är ett sådant test där resultatet är totalt ointressant, utan att det snarare handlar om att hamna rätt i detaljer i spelet. Jag bodde i knappt fyra år i Ryssland och hörde aldrig talas om detta laget, utan jag förstår att detta var ett lag från andradivisionen. Att den ryska förstaligan håller riktigt hög europeisk klass är helt klart, men Ryssland som idrottsland är oerhört svagt när det gäller breddidrott så nivån på lagen under den yttersta eliten är något jag inte kan bedöma. Hursomhelst, alltid gott med en seger. Dessutom känner man att premiären närmar sig när man direkt surfar in på Barometern för att hitta resultatet mot ett ryskt ängagäng. Underbart. Nu blir fotbollen intressant på allvar, bra mycket mer än alla toppmatcher man kan se från Spanien, England eller Italien under hela vintern. Jag är nog en allsvenskan-junkie, mycket mer än jag vill erkänna.

Hade just denna diskussionen med en kompis för ett tag sedan. Han är hockeyfan och följer sitt Leksand i vått och torrt. Jag hävdade att jag givetvis förstår det, att man följer sitt favoritlag oavsett vilken division de ligger i, men att jag aldrig skulle sätta mig och titta på en dussinmatch i elitserien. Däremot, om jag inte hade något annat att göra, skulle jag givetvis kunna kasta bort ett par timmar framför exempelvis Sundsvall-Mjällby. Min kompis hävdade precis tvärtom, att den fart, energi och ..... (vet inte vilka korkade argument han hade) som ishockeyn innehåller gör att även dussinmatcher blir spännande, medan fotbollen bara blir en gäspning. Fantastiskt vad fel han hade och intressant att man kan se saker på två olika sätt.

I den mån jag överhuvudtaget har ett favoritlag i ishockey så är det Oskarshamn. Så nu när de är i förkvalet så engagerar jag mig en aning. Gissar dock att det engagemanget tar slut om någon vecka eller så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar