söndag 15 april 2012

En hjälte från min ungdomstid

Jag var nog tolv-tretton år när Magnus Wislander slog igenom och jag var femton när Sverige vann det fantastiska guldet i Prag 1990. Han var kanske min största idol när jag växte upp. Som handbollsspelare, visserligen i mediokra Kalmar HF, såg man upp till Bengan Boys och Wislander var på den tiden mittnia, d v s min position, så jag följde allt han gjorde och försökte härma. Jag var aldrig någon bra skytt. Det var inte han heller. Men jag försökte leva på hyfsad bollkänsla och spelsinne, vilket också var det som gav Wieslander utmärkelsen som 1900-talets bästa handbollsspelare.

Min karriär tog dock slut vid 18 års ålder och jag kom aldrig längre än till tredjedivisionen. Uttagningen till Smålandslaget, priset som Kalmar HFs bästa pojklagsspelare och en hyfsad insats i kvalet till tvåan är mina främsta idrottsmeriter. Inte mycket att skryta med om man ska vara ärlig.

Magnus Wislander är nu med i SVTs fantastiska Mästarnas Mästare. Detta är den fjärde årgången, men eftersom jag bodde utomlands i många år så har jag bara sett delar av förra årets upplaga. På TV vill säga, för jag har letat upp en hel del på YouTube och anser att detta kanske är SVTs bästa program nuförtiden (endast På Spåret kan konkurrera). Att, som idag, få se Håkan Loobs och Anna Le Moines karriärer är helt fantastiskt. Oerhört bra TV. Jag kommer att följa hela säsongen och kommer att hålla på Wislander hela vägen in i mål. Tror dock att även Kringstad, Schwarz och Wiberg kommer att vara heta segerkandidater.

Bloggen har handlat väldigt lite om handboll, trots att det egentligen är min sport. Jag följer egentligen inte elitserien någonting, men när de stora mästerskapen kommer så sitter jag klistrad. Och jag har dessutom följt TV10s excellenta sändningar från Champions League i vinter, där Sävehof gjorde en riktigt bra insats. Även om de till slut förödmjukades av ett fantastiskt AG.

OS i sommar kommer att bli riktigt kul. Både herrarna och damerna är klara och jag kommer med all sannolikhet att se alla matcherna. Handbollen är OS höjdpunkt för min del, helt klart. Jag minns speciellt OS 1996. Jag och brorsan tågluffade i Östeuropa och hamnade på ett vandrarhem i Warsawa när det var dags för final Sverige-Kroatien. Till slut lyckades vi hitta ett hak som sände matchen och det som började i ett glädjerus, tillsammans med förvånansvärt många svenskar i stan, dog ganska snart efter Sveriges katastrofstart. Det kunde ha blivit den stora höjdpunkten för Bengans landslag, men till slut blev de det bästa landslaget någonsin som aldrig vann ett OS-guld. Men som sagt, fortfarande mina stora idoler.

Ok, OS kommer kanske ha andra höjdpunkter också, såsom t ex Usain Bolt, Michael Phelps, Jelena Isinbayeva, Sarah Sjöström, Tessan Alshammar, damfotbollslandslaget, m fl. Men för mig personligen är handbollen alltid störst.

KFF-Häcken imorgon. Återkommer kanske med mina tankar inför den drabbningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar