måndag 23 april 2012

Allsvenskan - ett försvarstal

Vi läser allt som oftast om hur dålig allsvenskan är. Sämre än de andra nordiska ligorna och även sämre än den cypriotiska. Och så vidare. Och insatserna i europaspelet motsäger inte direkt allsvenskans rankingposition, så objektivt sett har vi en skitliga som ingen borde bry oss om.

Men som vi bryr oss!

Jag har med åren blivit mindre och mindre intresserad av idrott generellt. Sporter som ishockey och bandy roade mig enormt förr om åren, men idag följer jag knappt ens VM. Förutom fotboll är det nog egentligen bara handboll, längdskidor och friidrott som jag följer på riktigt. Klart jag kommer att kolla på en hel del från London i sommar, men egentligen har jag blivit mindre och mindre idrottsintresserad.

Fotbollen är däremot en annan sak. Men även där har jag blivit mindre intresserad av Champions League, Premier League, La Liga o s v. Det finns så oerhört mycket bra fotboll som är väldigt tillgängligt nuförtiden, men jag blir faktiskt lite trött på den. Fotboll kräver känslor och en hel del av elitfotbollen har blivit plastigare med åren. Och om du då inte har känslor för t ex Barcelona eller Chelsea så är en CL-semi mellan dessa två europeiska supermakter lite av en gäspning. För mig vill säga. En kompis är hardcore Chelseafan och för honom är givetvis denna semifinalserie årets händelse inom fotbollen. För det är ju så det fungerar.

Men, mitt fotbollsintresse är inte mindre än tidigare. Jag har bara riktat det åt ett annat håll. Jag älskar allsvenskan. Denna usla serie är för mig helt fantastisk eftersom den berör mig. Den må vara Europas hundrade liga eller så, men den är solklar etta på min lista. Givetvis hänger detta ihop med att jag har mitt favoritlag i denna serien. Men också att jag har en relation till serien och till många av lagen. Jag har sett dem live. Jag känner till spelarna. Jag vet en del om deras historia. Jag följer idag allsvenskan närmare än jag någonsin gjort tidigare. Just nu är det t ex paus mellan ÖSK och Elfsborg och jag sitter klistrad framför matchen. Och jag är mer engagerad i den här matchen än jag någonsin skulle vara i någon utländsk ligamatch. Jag har visserligen alltid gillat Elfsborg, ända sedan pannbandsgänget med Anders Svensson, Fredrik Berglund och Tobias Linderoth kom fram mot slutet av nittiotalet. Och idag kan man inte annat än gilla ett lag med spelare som Svensson, Hiljemark, Hult, Ishizaki, Claesson m fl. Och dessutom har de ju en hel del av våra spelare (Larsson, Elm, Mobaeck) som alla ska hyllas efter att gjort det bra för KFF.

Nu har andra halvlek startat och Elfsborg har 2-0. Dags att sluta skriva och återvända till denna fantastiska allsvenskan....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar