lördag 31 mars 2018

Påsk i fotbollens tecken

En kombination av en lättare vårförkylning och att flickvännen är iväg ett par dagar har fått mig att ligga i soffan en stor del av dagen och kolla på fotboll. Såg Liverpool spela bra, men det krävdes en hel del tur och sedvanlig kvalitet från Mo Salah för att bärga tre pinnar borta mot Crystal Palace. Sedan hoppade jag mellan Manchester Uniteds och Leicesters matcher. Eftersom Man U hade avgjort tidigt landade jag hos Brighton-Leicester. En ganska bra match där jag som alltid imponeras av Ryad Mahrez. Det var ju en hel del rykten om bland andra Liverpool tidigare, men i sommar är det nog dags för honom att pröva vingarna i ett storlag. Starkt av Leicester att vinna med två sena mål.

Såg framförallt fram emot Bayern-BVB Dortmund. Men.... 2-0 redan efter 13 minuter, så det ser ut som tung, tung uppförsbacke. Trist.

Kanske orkar jag även med Juventus-Milan senare ikväll. Vi får se.

Dortmund är ju ett av mina favoritlag sedan jag såg dem på plats för 6-7 år sedan, men jag har ofta funderat över det faktum att jag som ung aldrig skaffade mig något utländskt (engelskt) favoritlag. Jag har ju hört Erik Niva prata om hur han aldrig skaffade sig något svenskt favoritlag då han växte upp i Malmbergen och den närmaste allsvenska klubben för det mesta låg 100 mil bort i Solna. Så hans fotbollsuppväxt handlade om Tipsextra och där fastnade han för Tottenham. Min uppväxt såg helt annorlunda ut. Jag växte upp i Kalmar under åttiotalet. Kalmar var och är en riktig fotbollsstad, och på den tiden hade vi både KFF och KAIK i eliten. Dessutom kom fotbollen med familjen. Farfar jobbade ideellt i samband med Klubbens matcher och jag gick alltid tillsammans med pappa, farbror och faster, och dessutom var det ofta söndagslunch hemma hos farmor och farfar inför hemmamatcherna, så jag har väldigt många positiva minnen kopplade till den svenska fotbollen. Pappa och jag gick dessutom på både KFFs och KAIKs hemmamatcher, så under den svenska fotbollssäsongen såg jag många matcher. Däremot, på vintern spelade jag handboll. Och om man gör så i Kalmar så innebär helgerna långa bortamatcher, till exempel i Jönköping, Västervik eller Anderstorp. Vi åkte med 3-4 lag i samma buss, så bortamatcherna tog en hel dag. Och eftersom jag för det mesta även spelade med dem som var några år äldre, så var det mer regel än undantag att jag hade matcher både lördag och söndag och att mer eller mindre varje helg var det minst en bortamatch. Jag älskade det, men det innebar också att jag kanske såg Tipsextra en gång i månaden eller så. Så samtidigt som jag fick en stark relation till svensk fotboll och båda Kalmarklubbarna, så fick jag aldrig något engelskt favoritlag. Så jag känner inte igen mig i det som många beskriver, att de vuxit upp med Tipsextra.

Oj, 3-0 till Bayern nu. Det kommer att bli mera är jag rädd....

En dag kvar till den allsvenska starten och bortapremiären på Hisingen. Återkommer med tankar kring den matchen imorgon

Glad Påsk!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar