tisdag 20 mars 2018

Mitt allsvenska tips 2018

Som tidigare år tänkte jag ge mig på ett allsvenskt tips. Inte så att jag brukar lyckas särskilt bra, men det är kul att dokumentera tipset och titta tillbaka efteråt på hur jag tänkte och hur det kunde gå så snett. I vanlig ordning tar jag en allsvensk tabell och några bonuskategorier.

När det gäller Kalmar FF kan jag säga direkt att jag inte är översvallande optimistisk. Mycket hänger givetvis på Rasmus Elms status, men jag har svårt att tro att han kommer att vara tillgänglig över en hel säsong. Offensivt måste, vid sidan av Romario, de nya brassarna och Erton komma igång, men jag känner mig ganska tveksam än så länge. Jag tror inte på direkt bottenstrid, men heller inte mycket mer än så.

Min allsvenska sluttabell:
1. Malmö FF
2. AIK
3. Östersund
4. IFK Norrköping
5. Häcken
6. Djurgården
7. Elfsborg
8. Hammarby
9. Örebro SK
10. IFK Göteborg
11. Kalmar FF
12. Dalkurd
13. Trelleborgs FF
14. GIF Sundsvall
15. Sirius
16. Brommapojkarna

Årets skyttekung:
Mitt omedelbara tips skulle vara Carlos Strandberg. Men med honom finns det givetvis en risk att en bra vårsäsong gör att han är förlorad för allsvenskan i sommar. Å andra sidan tror jag detsamma om de andra heta kandidaterna som norrbaggen och Stefanelli i AIK, Holmberg i Snoka eller Ghoddos i ÖFK. Och bland de äldre målkungarna som Hysen, Rosenberg eller Goitom har jag svårt att se en skyttekung 2018, så mitt tips landar hos Carlos Strandberg trots allt. Om det skulle vara så att han leder skytteligan i sommar och sticker så får jag väl se det som att jag förlorar med flaggan i topp.

Årets genombrott:
Mattias Svanberg tar i år steget från stor talang till en stor allsvensk stjärna

Årets besvikelse:
Erkan Zengin. Visst, han var landslagsman så sent som sommaren 2016, men jag har svårt att se att han kommer att ta allsvenskan med storm.

Årets tränare:
Givetvis vore det lätt att säga Magnus Pehrsson om han tar Malmö till guld och kanske även ut i Europa, men jag tror att detta är året då Jens Gustavsson slutligen tar steget ut ur Janne Anderssons skugga i Norrköping och får sitt stora erkännande i media.

Årets målvakt:
Andreas Isaksson. Som alltid.

Ungefär så. Det återstår visserligen lite tid innan allsvenskan börjar, men jag låser mitt tips här och nu. Kommer troligen att titta tillbaka på tipset då och då under säsongen och se hur det utvecklar sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar