fredag 23 mars 2018

Zlatan till LA Galaxy

Nu har det blivit officiellt att Zlatan lämnar Manchester och tar sitt pick och pack och beger sig till Los Angeles. Det kom inte direkt som en överraskning att han inte hade någon plats i Mourinhos lagbygge och då är det väl rimligt att han går nu när MLS är i början av säsongen, snarare än att vänta till i sommar. Nu vet vi givetvis absolut ingenting om Zlatans status, eftersom han inte har spelat fotboll på ett bra tag, men det får väl antas att han är redo att börja spela ganska snart. Så det dröjer nog inte länge innan han gör sin MLS-debut.

Skönt att han valde MLS istället för ett mittenlag i någon europeisk liga. Han är ju knappast intressant för de allra största lagen längre, och det hade inte riktigt varit värdigt att se honom harva runt i Udinese, Burnley eller Malaga. Nu lämnar han den europeiska fotbollen totalt och det känns bättre.

Det spekuleras en hel del kring att detta skulle kunna vara ett sätt att bli redo till VM. Det stämmer säkert, men jag hoppas att Janne håller på sin linje. Jag säger inte att jag inte vill ha Zlatan i VM. Jag har inte bestämt mig ännu eftersom det varit en irrelevant fråga eftersom han inte spelar fotboll idag. Jag kommer säkert tillbaka till detta senare, men hursomhelst hoppas jag att detta förblir Jannes lag. Om Zlatan köper att anpassa sig, oavsett om det innebär att bära nummer 19 och hoppa in sista 15 om matchbilden kräver det, så kan han givetvis vara en fantastisk joker. Om han kräver bindel, nummer 10 och att laget anpassar sig till honom, så hoppas jag att Janne säger nej tack. Jag antar att vi kommer återkomma i frågan.

Det som slår mig kring Zlatan numera är dock att han är så ointressant som person. Han är ett varumärke på ett sätt som blir ganska löjligt och tragiskt nu. Det skulle inte förvåna mig om hans stjärna kommer dala ganska betänkligt den dagen han slutar spela. För något år sedan hade jag nog trott annorlunda, men hans beteende de senaste åren tror jag fått folk att tröttna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar