tisdag 27 mars 2018

Ny chans för en ny elva

Matchen mot Chile såg på det stora hela ganska ok ut. Jag tycker att det varit lite väl negativa rubriker i media efter en knapp förlust mot ett starkt motstånd. Vi hade 1-1 länge och stod upp bra. Visst hade det varit skönt att inte förlora, att inte släppa in det där målet i slutminuterna, men prestationen var helt ok.

Ny chans ikväll mot Rumänien, ett lag som inte är vad de en gång varit. Det intressanta ikväll är dock inte resultatet eller ens prestationen som lag betraktat. Vi ställer elva nya spelare på planen och detta är ett b-lag där vissa slåss för att ta upp kampen om en plats i startelvan medan andra först och främst ska säkra en plats i truppen. Det är alltså snarare de individuella prestationerna som ska prövas. Just denna elvan lär aldrig spela tillsammans i tävlingssammanhang, så lagprestationen är just ikväll underordnad.

Förutsatt att inga nya skador tillkommer så är det främst Jimmy Durmaz och Kalle Johnsson (beroende på Robin Olsens status) som kan ha några större förhoppningar att starta mot Sydkorea i Sveriges inledningsmatch i VM. Men, och det har vi sett förr, saker kommer att hända under turneringen. Spelare kan skadas, få syna kort eller helt enkelt spela sig ur en startelva p g a svag form i juni. Så även de som inte står främst i kön bör ha förhoppningar om att få chansen. Jag håller det inte för otroligt att exempelvis Isak Kiese-Thelin och Ken Sema kommer att ha startat minst en VM-match innan det roliga är över i sommar. Och kvällens drabbning är en möjlighet att stärka sina kort, så jag hoppas att de tar den.

Mitt tips senast såg ju ut att gå bra, men föll på slutet. Jag provar igen och tippar svensk seger med 3-1.

Och till slut.... Zlatan har alltså medvetet gått in och skapat en liten, liten spricka mellan Janne och förbundet. Jag är inte längre säker på att det är en spelare jag vill ha i landslaget. En sak till och sedan hoppas jag att Janne går ut och offentligt säger att han inte är välkommen, oavsett hur bra det går i LA. Hoppas dock inte att vi behöver komma dit, men den bollen ligger verkligen hos Zlatan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar