onsdag 21 mars 2018

Sportpoddar

Min mediekonsumtion har förändrats de senaste åren. Jag har slutat titta på linjär TV överhuvudtaget och det var år sedan jag senast höll i en papperstidning. Detta är egentligen inte speciellt konstigt och förändringen har varit en evolution snarare än revolution. Jag ser fortfarande mina favoritprogram på SVT som På Spåret eller Veckans Brott. Jag ser fortfarande en hel del sport. Och jag läser också fortfarande Aftonbladet, The Guardian och DN. Men mediekonsumtionen har helt enkelt flyttat till en iPad eller en Apple TV. På samma sätt som miljontals andra gjort samma resa och egentligen har ingenting hänt när det gäller innehållet, bara rörande den tekniska plattformen.

En mer radikal förändring är dock framväxandet av podcasts. Jag konsumerar ett antal poddar och här pratar vi om ett helt förändrat beteende. Det är inte så att det är radioprogrammen som flyttat till en ny teknisk plattform, utan detta är ett helt nytt medium. Ganska oväntat egentligen, men jag verkligen älskar podcasten som fenomen. Jag har ofta en hel del ensamtid på resande fot; i bilen, på tåget eller till och med till fots, och då är podcasten fantastisk.

Jag tänkte ge en översikt över de sportpoddar jag lyssnar på. I detta sammanhanget hoppar jag över andra podcasts, men kan ändå rekommendera Emil Perssons Fördomspodden. Om någon skulle läsa detta och har förslag på andra sportpoddar som jag borde ge en chans, skriv gärna en kommentar.

Offsides podcast
Börjar med min absoluta favorit, Johan Orrenius och Anders Bengtssons fotbollspodd. Jag verkligen älskar deras tonläge och humor. De är å enda sidan lite smånördiga kring fotbollen, men kan å andra sidan också ta ett utifrånperspektiv och kommentera fotbollsvärldens avigsidor. Jag gillar också samspelet mellan podcast och magasin. Detta är en podd som jag även kan gå tillbaka till och lyssna på gamla avsnitt igen.

Tutto Balutto
Den största sportpodden i Sverige vad jag förstår. Wilbacher och Gusten är oerhört pålästa och kunniga och detta är utan tvekan den mest nördiga fotbollspodden. De har också en god förmåga att ta in intressanta gäster och få samtalet att bli nytt och fräscht, även med gäster man har hört i andra sammanhang tidigare. Jag lägger dock in en liten brasklapp för den grabbiga och ibland exkluderande tonen. Jag utgår från att den funkar för målgruppen, men ibland känner jag att man tar supporterperspektivet för långt. Men självklart bra lyssning.

Olof Lundhs podcast
Den ledande intervjupodden om fotboll. Olof Lundh är fantastiskt duktig och han har satt ett format som andra försöker kopiera. Dock....han har hållit på i många år nu och det är väldigt tydligt att det börjar ta slut på intressanta fotbollsnamn. Nu på slutet har jag t o m hoppat över vissa avsnitt då jag helt enkelt inte är intresserad av en blåvit-sponsor eller en dito supporterprofil. Men jag kan dock rekommendera att gå tillbaka och lyssna på gamla program. Om gästen är intressant blir podden väldigt bra.

Tilläggstid
En lite annorlunda podd, som snarare skulle kallas newscast. 15 minuters fotboll varje dag, så mer nyhetsfokuserad än de andra. För mig personligen är detta en perfekt start på dagen, som ersättning till morgontidningens sportsidor. Gillar dessutom Ekwalls och Anderssons tonläge.

Pådden med Ekwall och Olsson
Här har vi en podd som varit med väldigt länge. Jag är kluven och har många gånger varit på väg att sluta prenumerera på den. Jag gillar Ekwall, och har alltid gjort så, men jag har mer och mer svårt för Mats Olsson tyvärr. En gång i tiden var han fräsch och nyskapande, med sitt utifrånperspektiv och sin bakgrund i musikjournalistiken snarare än inifrån sportvärlden. Men då hade han en nyfikenhet som han saknar idag. Nu känns han tyvärr lite väl oinitierad och gammal. Men jag ger inte upp. Den är fortfarande lite småkul.

Holmgren möter
Ännu en podd som jag är kluven inför. Jag tycker att Niklas Holmgren är jobbig att lyssna på. Han är alltid överdrivet entusiastisk och det blir bara för mycket. Men, här funkar det trots allt, eftersom han låter gästen tala. Denna skiljer sig från andra intervjupoddar i det att han går igenom gästens liv i kronologisk ordning och ger storyn rejält med tid. Det kräver givetvis att gästen är intressant, man får se till att hoppa över alla hockeyspelare, men om så är fallet blir intervjun riktigt bra.

Sporthuset
En podd med ett antal superproffs, som Tommy Åström och Lasse Granqvist. Min enda kritik är att det blir lite opersonligt. Känns väldigt mycket som Sveriges Radio. Snyggt, proffsigt och lite tråkigt. En podd jag lyssnar på om jag inte har något annat, men det kan också hända att jag raderar några avsnitt olyssnade då och då.

Tre-fem-två och Aftonbladets allsvenska podd
Här klumpar jag ihop två poddar som är väldigt lika varandra. De två kvällstidningarna har varsin podd med fokus på allsvenskan och svensk fotboll. Jag lyssnade på dem regelbundet under förra allsvenska säsongen och lär säkert göra detsamma även i år. De saknar den humor och personlighet som de allra bästa poddarna har, men ger en bra överblick över allsvenskan.

Barometerns KFF-podd
Om de ovanstående poddarna är som SR är detta som närradions amatörafton. Programledarna är skrivande journalister på en lokaltidning och det märks väldigt tydligt. Samtidigt, de är givetvis oerhört insatta i vad som händer inom och runt omkring KFF, så jag har gärna överseende med den taffliga kvaliteten för att få det senaste kring laget.

Har jag missat något? Nu har jag kanske inte riktigt tid att lägga till ytterligare till min veckolyssning, men tar gärna emot tips.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar