torsdag 24 september 2009

Ett extraliv tack vare Henke

Helsingborg slog AIK idag och hux flux tog KFF in en pinne på täten den här omgången. Tack Henke för att du gav oss ytterligare hopp med dina två baljor idag. Om KFF skulle slå ett Hysen-löst Göteborg i helgen så kan det bli kamp ända in i kaklet. AIK ska dessutom möta Djurgården i ett ångersladdat derby. Fan vad kul allsvenskan är trots allt.

Ska bli oerhört intressant att följa historien kring Christensens förflyttning av målstolparna. Jag har aldrig hört talas om något sådant eller ens kunnat föreställa mig situationen. I min värld är detta ett oerhört mycket större brott än en vanlig utvisning eller en filmning. Han ändrar ju totalt förutsättningarna för spelet. Om man hårddrar det borde man videogranska alla IFKs matcher och tilldöma dem en förlust i alla matcher där detta skett. Alla lindrigare straff än detta känns orimliga. Föreställ er situationen om det inte vore målvakten som gjorde detta utan någon annan i föreningen. Tänk om man medvetet gjorde motståndarmålen större än det egna (känns visserligen orimligt, men ett intressant tankeexperiment). Detta skulle givetvis vara en enorm skandal och föreningen skulle med all säkerhet skickas ner i divisionerna och de ansvariga skulle få enorma avstängningar. Ska det ses som en förmildrande omständighet att det är målvakten som gör detta på eget bevåg? Jag är inte övertygad. Nu tror jag knappast att man kommer att ta poäng från IFK i slutspurten, men jag skulle bli förvånad om Christensen spelar fler matcher i år. Hoppas bara att man hinner behandla detta innan vi möts i helgen.

David Elm!!!

Idag köpte jag flygbiljett hem till Moskva måndagen den andra november och bad brorsan köpa biljetter till avslutningsmatchen mot Djurgården på Stadion på söndagen. Så jag är redo att fira KFF, oavsett om vi går för guld eller stora silver (eller för all del en femte-sjätteplats som på fotbollsspråk säkert heter något i stil med mellanstora brons).

Har jag förresten sagt att jag är en obotlig optimist? Någonstans tror och hoppas jag att vi är kvar i racet ett tag till, även om alla fakta talar emot det....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar