fredag 4 september 2009

Lite damfotboll

Får erkänna att jag inte sett så mycket av dam-EM i år. Men jag vill göra det. Jag vill vara en sådan person som har ett öppet sinne och kan uppskatta damfotbollen. När det gäller friidrott, alpint, längdskidåkning eller simning så ser jag damidrotten som lika intressant som herrvarianten. Något svagare resultat, men det handlar endast om fysiska förutsättningar. Tekniskt sett är det ingen större skillnad. Och spänningsmomentet är precis det samma. Även damhandbollen tycker jag är väldigt intressant. Lite väl många tekniska misstag visserligen, men på det stora hela väldigt bra idrott.

Nu däremot har jag sett 45 minuter damfotboll Norge-Sverige, och det gör nästan ont i kroppen att se en sådan svag prestation. Nu ska jag dock vara lite nyanserad. Viktoria Svensson är bra. Fischer och Seger är nästan en damvariant av Schwarz och Thern. Och Sjögran är en spelintelligent ytter. Men passningskvaliteten är usel. Och Kosovare Aslanni på kanten är som att skicka ut en P15-spelare mot fullvuxna spelare. Hon hade visserligen ett skott i ribban, men i övrigt har en passning mot henne varit som att ge bort bollen. Hon har oerhört mycket kvar att lära och borde plockas bort redan i paus. Och Lotta Schelin skulle ju vara en världsstjärna, men jag vet inte om hon varit på plan i första. Tyvärr har prestationen varit under all kritik.

Men vad fan, nu vänder vi detta. Jag såg lite av matchen mot Ryssland, och då såg det väldigt stabilt ut. Sedan har jag läst att det också sett bra ut mot England och Italien. Nu är det nog ett helt annat motstånd, men visst ska vi kunna göra ett par i andra. In med Hanna Ljungberg, Lena Widekull och Pia Sundhage så fixar vi det.

U21 spelar match en timme efter dammatchen. Jag ger damerna 15-20 minuter i andra, sedan slår jag över till U21 om det inte förbättrats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar