onsdag 23 juni 2010

Tyskland och England vidare...

...men nu möts de i nästa omgång. Två av Europas stormakter inom fotbollen, men med helt olika historia. England har inte presterat sedan 1066 i Hastings medan Tyskland har två finaler och en semi på de senaste fyra mästerskapen. Men vilka går in i varje j-la turnering som favoriter? Och vilka åker hem med svansen mellan benen varje j-la gång? Jag tippar 3-0 till Tyskland och en gruvlig revansch för Svennis och Owens succe i Munchen för några år sedan.

Gårdagen var inte Europas och Afrikas dag. Frankrike, Sydafrika, Nigeria och Grekland ute. Idag blev det något bättre med England, Tyskland och Ghana vidare. Men visst känns detta som Latinamerikas VM. Brasilien, Argentina, Mexico och Uruguay är redan vidare, medan Chile får det tuffare, men är absolut inte chanslösa. Paraguay ska klara sig vidare i en svag grupp. Kanske borde Latinamerika ha en eller två platser ytterligare. Visst håller jag med om att det är viktigt att sprida fotbollen internationellt, och visst är blåbären bättre nu än för tjugo år sedan, men jag är övertygad om att Colombia, Bolivia och Peru är bra mycket bättre än Honduras, Nordkorea och Nya Zeeland.

Att Europa är svagt i år tror jag är en tillfällighet. I senaste VM var Frankrike, Italien, Portugal och Tyskland i semi. Även om en del av lagen har underpresterat i år, som vanligt när VM avgörs på en annan kontinent, så är jag övertygad om att 'vi' kommer att ha ett par lag framme i semi till slut. Men visst känns det just nu som Brasilien-Argentina i finalen. Det skulle vara en riktig klassiker i så fall.

Nu blir det ryska vischan ett par dagar. Återkommer nog till helgen. Ha en trevlig midsommar för er som kan fira den. Själv har jag haft vanlig arbetsdag på midsommarafton sedan 2004 så jag tror att jag har tappat förmågan att dricka snaps, hoppa grodhopp och dansa andra hållet med....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar