lördag 26 juni 2010

Inför åttondelarna

Här kommer mina tips inför nästa runda av VM-fotbollen:

Uruguay-Sydkorea. En svårtippad match som kan gå hur som helst. Litar på Diego Forlan och tippar Uruguay vidare.

Holland-Slovakien. Solklar etta. Holland vidare.

England-Tyskland. En av de mest intressanta matcher du kan få, och så har vi den redan i åttondelen. Kvalitetsmässigt är det två jämna lag, men både dagsform och historien pekar på Tyskland. England har tydligen inte kommit före (Väst)Tyskland i VM-sammanhang sedan 1966. Det är förresten mycket som England inte gjort sedan dess. Tyskland vidare.

Japan-Paraguay. Två lag med defensiv grunduppställning men jag tror att sydamerikanerna kommer att ta tag i taktpinnen. Svårtippat men till slut tror jag Paraguay går vidare.

Brasilien-Chile. Skrällvarning, men jag har tippat Brasilien från början så jag ändrar mig inte nu. Men det krävs att Kaka, Elano och Fabiano vaknat på rätt sida. Men till slut tar sig trots allt Brasilien vidare.

Portugal-Spanien. Vilken match! Jag såg motsvarande match i EM2004 på plats i Portugal och det var en riktig upplevelse. Den här gången tror jag dock på annat resultat. Spanien vidare på ren kvalitet.

Argentina-Mexiko. Solklar etta. Argentina vidare.

USA-Ghana. Oerhört svårtippat. Ghana har kanske lite mer individuell kvalitet medan USA är ett starkt lagbygge. Tror att USA fortsätter att ha marginalerna på sin sida. USA vidare.

Nu ska vi kanske inte gå händelserna i förväg. Eller varför inte? Om mina ovanstående tips skulle slå in så tippar jag också följande fortsättning av slutspelet:

Kvartsfinaler, med min vinnare i fetstil:
Holland-Brasilien
Uruguay-USA
Tyskland-Argentina
Paraguay-Spanien

Semifinaler:
Brasilien-USA
Argentina-Spanien

Final:
Brasilien-Argentina

Självklart kommer jag att ändra mig många gånger innan den här turneringen är slutspelad. Tre lag ser ut att vara de starkaste så här långt; Spanien, Argentina och Brasilien, och lyckligtvis ser lottningen ut som sådan att de inte möter varandra före semin. Men jag tror att lag som Holland, Portugal och Tyskland vill störa dessa lagen längs vägen, så det ser ut att bli en hel del intressanta matcher de närmaste veckorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar