onsdag 10 juni 2009

Tronskiftet får vänta

Att Viktor/Rasmus kommer att vara ett dominerande mittfältspar för Sverige i många år framöver är helt klart för mig. Idag visade de dock inte de kvaliteterna så skiftet från Anders/Kim till Viktor/Rasmus lär dröja något år. Men det kommer, tro mig.

Anders Svenssons betydelse för Sverige idag får vi förresten inte underskatta. De som visslar ut honom måste vara svagbegåvade individer med väldigt lite liv. Jag har sagt det förr, Anders Svenssons namn är ett av de första jag skriver ner i en svensk startelva.

Jag tror att Ibra trivs väldigt bra med Rasmus. De spelar båda två med små marginaler och missar ibland, men få svenska spelare kan leverera de passningar som Rasmus kan. De kommer att kunna prestera tillsammans framöver. 3-0 målet ikväll är ett exempel på detta. Rasmus var inte bra idag, men två assist är trots allt inte så dåligt.

Isak är enligt min mening en av världens främsta bollstoppare. Men han måste bli bättre med fötterna. Bosse P sade det bra på TV6, han borde träna kvadraten istället för skott. Han har potentialen att bli en av de främsta, men då måste han bli bättre på fötterna.

Vissa, framförallt från de största nationerna, vill införa för-kval och undvika matcher mellan 'stora lag' som Sverige och 'små lag' som Malta. Jag är väldigt tveksam. Detta är givetvis endast i storklubbarnas intresse. Klart att de inte vill se Ronaldo, Ibra, Rooney, Gerrard, Totti eller Ribery riskera benen mot lag vars stjärnor spelar i Coventry eller Barnsley. Men samtidigt vill jag se en levande landslagsfotboll. Jag vill se Sverige möta Malta. Eller Luxemburg. Eller Ungern. Jag vill inte bara se Manchester United mot Liverpool eller Barcelona. Fotbollen är så mycket större än så.

Vet inte om det är rätt att kritisera ett lag som vinner med 4-0, men matchen idag var inte bra. Hursomhelst, vi vann med marginal och det ger viss trygghet och andrum. Nu blir det vila och sedan gäller det att vinna allt. Svårt, men tydligen matematiskt möjligt. Så vi ger inte upp.

Rasmus och Marcus Berg ska nu till nya uppdrag. Ser fram emot U21-EM, vilket kan bli en jättefest.

Förresten, har läst i bloggsfären att det finns rykten att Ingelsten är på väg tillbaka till KFF. Och att tomten finns. Jag tror att han kommer att komma tillbaka, men det lär dröja. Tyvärr. Jag skulle älska att se honom tillbaka men för hans skull hoppas jag trots allt att han fortsätter i Holland och börjar göra mål även där.

Nu försvinner jag till Sverige och Öland för en långhelg med bröllop i släkten, så jag lär inte återkomma på bloggen förrän tidigast måndag eller tisdag. Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar