lördag 23 maj 2009

En tredjedel av allsvenskan avklarad

Det går fort nu. Redan är en tredjedel av allsvenskan spelad, men det känns fortfarande inte riktigt som att serien har satt sig. Det känns klart att Göteborg, HIF och Elfsborg kommer att vara med där uppe, men sedan finns det några lag som man fortfarande inte riktigt vet var man har. Jag tänker främst på AIK, Malmö och Kalmar. Är de fågel eller fisk? Svårt att säga hittills. Dessutom kommer snart uppehållet, och mycket kan hända i lagen under sommaren. I KFFs fall tror jag bara att det är Rasmus som man riskerar att tappa, samtidigt som det ryktas om någon eller ett par sommarvärvningar. Detta tror jag dock att man ska ta med en nypa salt. Nanne bygger på längre sikt och är knappast intresserad av någon panikvärvning. Däremot tror jag att det kommer hända mer i Malmö, AIK, Elfsborg och Göteborg. Jag är inte säker på att spelare som Bajrami, Söder, Obolo, Bjärsmyr, Habutzi, Hysen, Adam Johansson och Gustav Svensson är kvar i höst. Framförallt IFK riskerar att tappa flera spelare.

Tänkte jämföra allsvenskan så här långt med mitt tips inför säsongen. I tabellen här nedanför har jag markerat med plus och minus om laget ligger bättre eller sämre placerade än jag hade räknat med.

1 IFK Göteborg (0)
2 Elfsborg (0)
3 Helsingborg (0)
4 AIK (+1)
5 Trelleborg (+2)
6 Örebro (+3)
7 Gefle (+8)
8 Malmö FF (-2)
9 Kalmar FF (-5)
10 Halmstad (-2)
11 Häcken (+3)
12 BP (+4)
13 Hammarby (-3)
14 Gais (-3)
15 Djurgården (-3)
16 Örgryte (-3)

De tre topplagen är alltså de förväntade och dessutom hittills i den ordning jag trodde inför säsongen. De positiva överraskningarna är Gefle, BP, Häcken och Örebro, även om jag fortfarande tror att åtminstone de tre förstnämnda kommer att dala något i tabellen. Minusvarianterna är tyvärr först och främst KFF, men även Hammarby, Gais, Djurgården och ÖIS. Här är det först och främst KFF som jag tror kommer stiga i tabellen, men även Gais ska kunna ta sig bort från den absoluta bottenstriden. När det gäller Hammarby och Djurgården kommer året handla om överlevnad. De har knappast ekonomi att förstärka i sommar utan riskerar snarare att tappa någon eller ett par spelare. Om båda lagen lyckas undvika nerflyttning eller kval så har de gjort en fullt godkänd säsong.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar