lördag 11 april 2009

Kalmar FF 2009

KFF är denna säsongen mer oförutsägbara än på mycket länge. Viktor, Cesar, Bagarn, Vingelben och Arthur är trots allt fem fantastiska spelare. De var alla topp fem på sin position i allsvenskan förra året. Att tro att vi ska kunna ersätta dem är bara naivt. Däremot finns det fortfarande kvalitet i laget och spelare som kan ta ytterligare kliv i år.

Alla pratar givetvis om Rasmus, men vi får inte glömma att han, som Nanne mycket riktigt påpekade härförleden, inte dominerat i allsvenskan ännu. Han är i min mening landets största talang sedan Ibra, men ännu inte en färdig europeisk toppspelare. Vi kan alltså inte bara lita på honom utan jag förväntar mig att David tar ytterligare kliv i år. Dessutom har Larsson, Sobra och Mendes stora kvaliteter som jag vill se blomma ut. Tobias Eriksson ska enligt rapporterna vara en stor talang, men då jag inte sett honom så kan jag inte kommentera det ytterligare. Bagarns roll kan dessutom tas av Tobinho, som nu ser ut att vara tillbaka efter skada. Det är nästan som att vi kan räkna det som ett nyförvärv.

Jag kan inte tippa KFF som seriesegrare i år, hur mycket jag än vill. Jag har gjort det ett år, och det var ifjol (om ni inte tror mig så kan ni gå tillbaka till min gamla blogg). Jag ser inte den spetskvaliteten i dagens KFF utan tror att den blir en mer undanskymd placering i år. Här kommer då mitt allsvenska tips, efter en och en halv omgång:

1. IFK Göteborg
2. Elfsborg
3. Helsingborg
4. Kalmar FF
5. AIK
6. Malmö
7. Trelleborg
8. Halmstad
9. Örebro
10. Hammarby
11. Gais
12. Djurgården
13. Örgryte
14. Häcken
15. Gefle
16. Brommapojkarna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar