lördag 17 november 2018

Summering av allsvenskan 2018

Kalmar FFs säsong slutade med total pyspunka. Man hade dock skaffat ihop tillräckligt med poäng under våren för att det aldrig skulle kännas riktigt oroligt neråt. Dessutom var bottenlagen ovanligt usla i år, så risken att de skulle jaga ikapp var ganska minimal. Just nu verkar det vara totalt kaos i föreningen. Henke verkar inte få nytt förtroende och spelartruppen är tydligt på hans sida. För min del är det klart att det handlar om ett vägval. Antingen satsar man på något nytt, med ny tränare och en rejäl satsning på spelartruppen (klarar ekonomin verkligen det?) eller ger man Rydström chansen att fortsätta bygga något. En ny tränare, utan några andra större förändringar i övrigt, vore ett steg tillbaka. Jag tror och hoppas att Rydström fortsätter, Rasmus förlänger, och att man fortsätter att slussa in yngre spelare som kommer att bli bättre och bättre med tiden. Sedan hoppas man givetvis på någon förstärkning offensivt. Brassespåret känns svalt, så kanske får man dammsuga division ett eller två och hoppas att det finns någon där som skulle klara av att ta ett steg uppåt? Blir spännande de närmaste veckorna att se vilken väg föreningen väljer.

Också dags att summera mitt allsvenska tips. I år slutade det som följer:

1. AIK (-1)
2. IFK Norrköping (-2)
3. Malmö FF (+2)
4. Hammarby (-4)
5. Häcken (0)
6. Östersund (+3)
7. Djurgården (+1)
8. GIF Sundsvall (-6)
9. Örebro (0)
10. Kalmar FF (-1)
11. IFK Göteborg (+1)
12. Elfsborg (+5)
13. Sirius (-2)
14. BP (-2)
15. Dalkurd (+3)
16. Trelleborgs FF (+3)

Totalt 36 poäng. Utan tvekan mitt bästa allsvenska tips någonsin, men samtidigt en säsong utan större sensationer. Topplagen är ungefär de förväntade och bottenlagen ungefär likaså. Sundsvall är väl de enda som överraskat rejält positivt, medan Hammarby gjort det lite bättre än förväntat och Elfsborg lite sämre. Ungefär så. Jag gissar att ganska många som försökte sig på att tippa årets serie klarade sig ungefär så här bra.

Jag tippade ju även några bonuskategorier:

Årets skyttekung
Mitt tips: Carlos Strandberg
Rätt svar: Paulinho
Skador, tuff konkurrens och en hel del strul gjorde att Carlos Strandberg inte riktigt kom in i årets säsong. Paulinho var kanske till slut årets bästa spelare i allsvenskan. Svagt tips!

Årets genombrott
Mitt tips: Mattias Svanberg
Rätt svar: Isak Petersson eller William Eskelinen
Mattias Svanberg var redan halvetablerad och jag hade trott att han skulle fullständigt explodera i år. Så blev det inte alls. Han var ok i ett Malmö som var under isen under våren. Sedan lämnade han och etablerade sig tidigt i serie A och kallades in till landslaget, så säsongen blev riktigt bra för honom, men inte alls som jag hade trott. Istället tycker jag att det är två unga målvakter som har imponerat mest bland årets unga spelare. Halvsvagt tips!

Årets besvikelse
Mitt tips: Erkan Zengin
Rätt svar: Många kandidater, men en av dem är givetvis Erkan Zengin
Klockrent tips!

Årets tränare
Mitt tips: Jens Gustavsson
Rätt svar: Återigen finns ett par kandidater, men jag håller nog Jensa som vinnare
Klockrent tips igen!!

Årets målvakt
Mitt tips: Andreas Isaksson
Rätt svar: Isak Petersson
Isaksson gjorde ett par tabbar under året, men totalt sett är han givetvis bra. Men Isak Petersson, William Eskelinen och Oscar Linner visar att vi har en hel del bra målvakter som kommer fram underifrån. Halvsvagt tips!!

Därmed kan vi lägga årets allsvenska till handlingarna. Ikväll är det dags för Nations League borta mot Turkiet. Luktar 0-0 lång väg, men det vore kul om vi kunde vinna och få en gruppfinal hemma mot Ryssland att avsluta landslagsåret med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar