måndag 28 maj 2018

Allsvensk delsummering

Har legat av mig lite grann när det gäller bloggen. Vi har haft högsommarvärme i Rotterdam och dessutom har jag haft en del att göra med jobbet eftersom jag just skrev på för ett nytt företag per första augusti. Hursomhelst, nu är jag tillbaka. 

Eftersom vårsäsongen nu är över tänkte jag, som jag gjort tidigare, att jag ska kolla hur mitt ursprungliga tabelltips ser ut. Dock har vi ju en haltande tabell, så det blir lite orättvist att bedöma hur jag tippat tabellplaceringarna utan att ta hänsyn till detta. Därför tänkte jag försöka återskapa en tabell så som den egentligen ser ut efter 11 omgångar. Därmed justerar jag den nuvarande tabellen enligt följande:
* Malmö-Djurgården i en kommande höstomgång slutade 1-0 så därmed stryker jag 3 poäng för MFF
* Sirius-AIK i en kommande omgång slutade 2-3 så därmed stryker jag 3 poäng för AIK
* Sirius-Sundsvall från en tidig omgång är uppskjuten. Här kan jag inte göra annat än att anta att de spelar oavgjort och ge dem en pinne var i min hypotetiska tabell. 

Som tidigare så jämför jag mitt tips med placeringen i den hypotetiska tabellen och ger mig själv "poäng" baserat på skillnaden. Ju färre poäng desto bättre: Min hypotetiska tabell ser ut som följer:

1. Hammarby (-7)
2. Norrköping (-2)
3. AIK (eftersom jag stryker tre poäng) (+1)
4. Djurgården (-2)
5. Örebro (-4)
6. Östersund (+3)
7. Kalmar FF (-4)
8. GIF Sundsvall (eftersom de får en extrapoäng) (-6)
9. Häcken (+4)
10. IFK Göteborg (0)
11. Elfsborg (+4)
12. Malmö FF (eftersom jag stryker tre poäng och ett plusmål) (+11)
13. Trelleborg (0)
14. BP (-2)
15. Sirius (eftersom de får en extrapoäng) (0)
16. Dalkurd (+4)

Totalt 54 "poäng". Uselt givetvis och precis som alla andra har jag gått fel än så länge på framförallt Hammarby, Sundsvall och Malmö. Men jag gissar att det fortfarande kommer att hända en hel del. Som en jämförelse hade jag 60 poäng när säsongen 2012 summerades, 58 poäng 2010 och 49 poäng 2009. Siktar på att detta ska bli mitt bästa år som allsvensk tippare till slut....

En koll på mina övriga tips ser ut som följer:

Skyttekung: Carlos Strandberg. Nja, han är verkligen inte där ännu, men jag tror fortfarande att MFF kan lyfta och möjligen kan en svag vår göra att Carlos trots allt stannar kvar hela säsongen. Så jag ger inte upp, men hittills klart underkänt tips. 

Genombrott: Mattias Svanberg. Godkänt. MFF har varit svaga men Svanberg har trots allt tagit steget och blivit en av de bärande spelarna. Kan mycket väl vara ett supertips när säsongen är avklarad

Besvikelse: Erkan Zengin. I ett fantastiskt Hammarby var Zengin inte ens ordinarie innan han blev skadad. Med beröm godkänt tips. 

Tränare: Jens Gustafsson. Intressant. Ingen pratar om honom, men faktum är att Snoka ligger tvåa i tabellen om vi tar bort AIKs höstmatch. Visst är Billborn det stora utropstecknet hittills, men jag får vara nöjd med mitt tips trots allt. 

Målvakt: Andreas Isaksson. Han gjorde ett misstag, vilket han i princip aldrig gör, men annars klart imponerande i ett starkt defensivt Djurgården. Klart godkänt tips. 

Därmed lägger bloggen allsvenskan på is ett tag och ser fram emot VM. Förr eller senare kommer ett VM-tips, men det dröjer nog ett par veckor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar