tisdag 3 april 2018

Nu är vi igång. Allsvenska premiären avklarad

Givetvis är det ingen katastrof att förlora borta mot Häcken. De har en av de starkaste offensiva uppställningarna i allsvenskan, så det är inte konstigt att Nanne ställde upp med en fembackslinje i första halvlek. Men samtidigt som Rasmus Elm hjälpte till att stadga upp där bak så tappade KFF alla möjligheter att skapa någonting offensivt. Givetvis hade möjligheten att skapa något varit mycket större om Rasmus hade haft en utgångspunkt 20-30 meter längre upp i banan. Men man valde att sätta defensiven främst och nu i efterhand känns det lite som att man inte riktigt gav sig själv chansen. Tyvärr!

I övrigt en första omgång utan några större överraskningar. Det enda är väl kanske att DIF lyckades besegra Östersund borta. Jag såg matchen och blev lite besviken på Östersund. Kanske var det p g a att man var tvungna att starta med Ghoddos på mittfältet, men det var lite tunt framåt. Men DIF var också imponerande framförallt defensivt. Ska bli spännande att se hur de klarar sig i år. Jag har varit lite osäker på dem, eftersom jag inte ser hur de ska kunna ersätta Magnus Eriksson och Kim Källström. Men så här långt har det ju gått långt bättre än jag hade kunnat tro, både i cupen och i premiären.

Ikväll är det dags för Champions League, en företeelse jag både älskar och hatar. Naturligtvis är det fantastiskt kul att se världens allra bästa spelare ställas mot varandra, men samtidigt visar det också på hur enormt stora avstånd det är från vår egen allsvenska på alla plan. Jag har gnällt om det förut och lär göra det igen, men ska inte gå in på det här idag. Efter att ha sett Bayern krossa Dortmund i helgen så ser jag dem som huvudfavoriter, men givetvis kan man inte glömma Real Madrid, Barcelona eller Manchester City. Det var ett tag sedan man hade några som helst förhoppningar om att få se några större överraskningar på den allra högsta nivån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar