lördag 6 april 2013

En underskattad svensk stjärna

Som återinflyttad i Holland så börjar jag nu så smått återupptäcka holländsk klubbfotboll. Och det är en sak som är helt uppenbart. Ola Toivonen är en av de största, om inte den största, stjärnan i Eredivisie. Folk har i allmänhet blandade åsikter om honom, exempelvis är Ajax- och Feyenoord-fansen inte det minsta imponerade. Men han är en stor omslagspojke. Han förekommer överallt i reklam, oavsett om det handlar om ligan eller TV-bolagen så väljer de alltid Ola som frontfigur. Dessutom gör han ju ganska bra ifrån sig. Nu ikväll gjorde han ett viktigt mål igen när PSV tog ledningen sent i andra och slutligen besegrade Willem II borta. Trots hans skadefrånvaro tror jag att han snart kommer att falla för lockrop från större ligor och klubbar. En underskattad spelare som kan gå betydligt längre än så här.

Imorgon är det en tuff hemmapremiär mot ett Häcken som är svårt uppskrivna. Jag tror knappast att de kommer att kunna återupprepa fjolårets succé. Dels har de tappat sin bästa spelare och skyttekung, Majeed, men dessutom tror jag att de överpresterade förra året. Men hursomhelst så blir det tufft imorgon. Storförlusten i derbyt i premiären gör säkert att de kommer med viss revanschlusta till GFA. Mitt tips är 1-1 efter KFF-mål av Måns.

Ser att Rasmus gäng i CSKA gör ett ryck i den ryska ligan. Kul!! Vill verkligen se Ras i Champions League nästa år. Var kanske inte helt imponerad av hans klubbval men nu hoppas jag att han stannar minst över nästa säsong och får visa upp sig på de stora scenerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar