fredag 19 april 2013

En insats som lovar gott (och därefter ett ganska märkligt blogginlägg)

1-1 mot Elfsborg var ett fall framåt. Ett stort sådant. Spelmässigt var detta bland det bästa jag sätt på ett par år, givetvis är det den första halvleken jag talar om. Och det som Aarajuuri, Ismael, Melker, Ring och Titti presterar är riktigt, riktigt bra. Någonstans känns det som att KFF har något riktigt spännande på gång bland alla dessa unga spelare. Inte så att de kommer att vara med i toppen i år, men att de kanske kan skapa något som kan ge resultat om två eller tre år. Elvan de hade igår, efter att Skjelvik och Ludde blivit inbytta (och innan Mendes kom in) måste varit den yngsta på år och dagar i en tävlingsmatch. Kul att se. På riktigt.

Sedan är det klart att det finns en hel del kvalitet på skadelistan i form av Israelsson, Tobbe E och Sebastian, men de som har fått chansen nu har i många fall verkligen tagit den.

Men givetvis är det väldigt uppenbart att man saknar spets framåt. Detta skulle ju varit Sebastians år, men nu har vi egentligen bara McDonald som alternativ framåt. På tok för tunt.

Sedan vill jag bara skriva ett par ord om tragendin i Boston. Skrämmande att man attackerar ett stort idrottsevent. Detta är så vitt jag vet det första stora terrorattentatet mot idrotten. Visst finns det rykten om att man lyckades styra bort attentatsförsök mot Atlanta 1996, men inget stort inträffade då. Sedan har vi givetvis München 1972, men det var en mer riktad attack mot idrottare, men jag kan inte påminna mig något liknande mot idrotten. Kanske har jag missat något?

Sedan är givetvis terrorism från Kaukasus inget nytt, även om det tidigare slagit mot Ryssland. Jag bodde i Moskva 2007-2011 när attackerna mot tunnelbanan kom 2010 och under attacken mot Domodedovo-flygplatsen 2011. Jag bodde även i Paris sommaren 1995 när algererna sprängde sju bomber i tunnelbanan. Inga av dessa händelser fick lika stor uppmärksamhet i Sverige som bomberna i Boston. Någonstans känns det som att vår media är lite för dåliga på att uppmärksamma det som händer i utkanten av vårt synfält. Kan säga att framförallt sommaren 1995 var riktigt hotfull, medan däremot de två attackerna i Moskva mottogs med ett visst lugn trots att 75-80 personer dog i de två attackerna (tre just nu i Boston). Därmed inte sagt att attackerna i Boston inte är avskyvärda, men medias bild är trots allt ganska snedvriden.

Det blev ett märkligt inlägg det här. KFF, Boston och lite Moskva. Jaja, så blir det ibland...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar