söndag 18 november 2012

Nostalgi i kvadrat

Jag är född 1975. Det innebär att min ungdoms idrottsupplevelser är mellan 1984 och 1996. Ungefär. Jag upplevde Laban Arnessons svenska landslag under åttiotalet. Ett lag med fantastiska spelare som Hysén, Prytz, Strömberg m fl. Men de nådde aldrig ett internationellt mästerskap. Dessutom upplevde jag Krutov, Larionov, Makarov, Kasatonov, Fetisov och Tretiak. Historiens främsta hockeyuppställning.

Detta blev än mer verkligt för mig många år senare när jag jobbade i Moskva. En av mina kollegor, en kvinna i mitt team, hade en fantastisk hockeybakgrund, Hon var då en av mina närmaste kollegor och hon berättade för mig att hennes far hade spelat tillsammans med Fetisov i CSKA. Irinas far hade tydligen inte nått hela vägen, men Ira hade träffat denna fantastiska hjälte, världens genom tidernas bästa back, flera gånger. Även om jag inte är en hockeyfan så diskuterade jag rysk hockey med min vän Irina många gånger under min tid i Moskva. De har tydligen fortfarande kontakt. Och jag är så oerhört imponerad....

Orsaken att jag börjar funderar i dessa banor är att jag nyss fastnade framför SVTs fantastiska VM-krönika från 1994. En av SVTs bästa produktioner genom tiderna. De är mina hjältar, men inte på samma sätt som hjältarna på åttiotalet. Spelare som Jeppe Blomkvist eller Henke Larsson var ju ungefär i min ålder och därför inte idoler på samma sätt som vissa andra.

Ett lag som innehåller Maradona, Caniggia och Batistuta är alltid mina favoriter. I efterhand är det kul att se detta lag som tyvärr inte nådde tillräckligt långt i VM 1994.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar