söndag 4 november 2012

Bedrövlig avslutning på en usel säsong

Storstryk i Södertälje idag. Tanken var att jag skulle vara på plats men i efterhand är jag glad att jag inte kom iväg. Dagens match har jag inte sett, så den lämnar vi bakom oss.

Nu ska man inte dra för stora växlar av den allsvenska avslutningen. KFF har i praktiken inte haft mycket att spela för på länge. Nu blev det en tionde plats till slut, vilket jag tror är det sämsta resultatet sedan KFF gick upp i allsvenskan. Men ett eller ett par andra resultat i eftermiddags hade det blivit en sjundeplats, vilket hade sett något snyggare ut. Men totalt sett är säsongen knappast godkänd. Jag har inte lösningen, och tror knappast att man ska drabbas av panik och kicka Nanne och Svante eller rensa för mycket i truppen. Men magkänslan nu är att det finns stor risk att nästa år kommer att handla om att hålla sig kvar och att detta till och med kan bli en övermäktig uppgift. KFFs lägstanivå har i år varit bland de absolut sämsta i serien och när man nu riskerar att tappa en del av de främsta spelarna så ser inte jag vad man ska göra för att vända detta till nästa år. Men vi väntar väl några månader med de mer utförliga spekulationerna inför Allsvenskan 2013.

Sedan är det givetvis ett problem att man har haft så mycket skador under hela året. Exempelvis, eftersom Dauda skadades tidigt idag, så fick man i avslutningsmatchen klara sig utan säsongens tre bästa spelare, Dauda, Israelsson och Arajuuri. Det vore ungefär som om Häcken vore tvungna att spela utan Majeed, Ericsson och Makondele. Precis vad de gjorde då KFF vände och förstörde Häckens guldchanser för ett par omgångar sedan. Man måste se över om det är någonting man kan göra under försäsongsträningen för att förebygga detta till nästa säsong.

Hursomhelst, nu ska vi inte bara klaga. Tack KFF för ännu en allsvensk säsong. Det fanns en del höjdpunkter trots allt. Mina favoriter är hemmasegern mot Häcken i våras och även segern mot IFK Göteborg. Och givetvis Europaäventyret. Vi får ta med oss dessa minnena under de kommande fem månaderna innan det börjar om igen.

Slutligen, kul att Elfsborg vann guldet. De var så överlägsna i våras men riskerade att slarva bort det under sensommaren och tidig höst. Men mot slutet visade de återigen att de är Sveriges bästa lag 2012. Tyvärr har de väldigt många spelare som kan vara intressanta för utländska klubbar (Hiljemark, Hult, Johan Larsson, Claesson m fl) så de riskerar att bli sönderköpta i vinter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar