tisdag 11 september 2012

Sverige i korgbolls-EM

Det är verkligen inte min sport, men basket är en världssport och rimligtvis tvåa efter fotbollen bland lagsporter. Jag har jobbat i Östeuropa och har vänner framförallt på Balkan som har berättat hur stor basketen är där. Och detta är dessutom i handbolls-land.

Att Sverige nu gått till EM både på herr- och damsidan samma år är en fantastisk prestation, Jämförelsen med fotboll haltar betänkligt, eftersom fotbollen är den största sporten även i Sverige. Basketen däremot har förutom fotboll även åtminstone ishockey, handboll och innebandy före sig i Sverige. Och kanske även bandy? Hursomhelst så är det en marginalsport i Sverige, men vi har ändå gått till slutspel. Stort!!

Kommer jag titta? Vet inte. Beror på vad det konkurrerar med. Jag är som sagt ingen basket-fan, så det gäller att matcherna går samtidigt som alla fotbollsserier har uppehåll. Liksom svensk handboll, internationella handbollsmästerskap, friidrottsmästerskap, skidornas mästerskap och världscup, m m. Men å andra sidan kan jag säkert dras med i en nationell sportyra, på samma sätt som jag t o m då och då ser på hockeymästerskap.

Hursomhelst, riktigt kul!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar