måndag 24 september 2012

Så här ser jag på KFFs trupp inför 2013

Med kvalspöket bortjagat (jag utgår ifrån att det är klart nu) kan vi titta åt andra hållet. Uppåt och framåt. 2012 handlar om att nå en så bra position som möjligt. Helst övre halvan och naturligtvis är topp fem fortfarande realistiskt. Men nu kan vi också börja titta framåt, mot 2013. Kalmar ska givetvis ha ambitionen att vara med högre upp och slåss. Här kommer därför min inventering av KFFs trupp och mina tankar på vilka förstärkningar som krävs:

Målvakter
Titti håller bra klass och har kontrakt även över 2013 (källa till detta och övriga kontraktsuppgifter är Röda Bröder på Svenska Fans). Här hoppas jag i den mån det är möjligt att man försöker förlänga ytterligare. Man har också säkrat upp underifrån så det finns ingen riktig panik att värva nytt här. Dock, med tanke på att Wastå lär lägga av får man nog gärna se till att 2013 antingen få in en erfaren back-up på korttidskontrakt alternativt en framtida efterträdare till Titti. Men som sagt, ingen panik för 2013.

Innerbackar
Trots att Tobbe lagt av anser jag att man har det välbeställt på den här fronten om man inte tappar någon. Ingen sitter på utgående kontrakt och både Ludvig och Paulus har tagit stora steg framåt den här säsongen. Tillsammans med Nenad och Thorbjörnsson utgör de en stark mittbacksuppsättning, så jag ser inga behov att värva för startelvan just nu,

Ytterbackar
Här har vi stora behov att förändra. Skjelvik håller givetvis hög klass, men på andra kanten tycker jag inte att Nouri sett tillräckligt bra ut varken i positionsspelet eller offensiven i år. Rasmus Sjöstedt ser heller inte ut att vara färdig att ta över. Nu har vi Mats Solheim som en joker, som jag ännu inte har sett, så beroende på hans status och kvalitet så kanske vi skulle behöva en ny ytterback.

När det gäller mittfältare och forwards så vill nog Nanne helst se en 4-3-3 (alternativt 4-1-4-1) uppställning, om spelarmaterialet tillåter så, men också ha möjlighet att spela 4-4-2. Därför blir det svårt att tala om mittfältare och forwards så jag kommer istället att prata om centrala mittfältare, yttrar och centrala forwards, även om de olika alternativa uppställningarna styr de olika rollerna en hel del.

Centrala mittfältare
Här har vi Rydström, Eriksson och Israelsson som alla håller även 2013. Viktigt dock att se till att förlänga med Tobias Eriksson som sitter på utgående kontrakt. Jag menar verkligen att Rydström håller fortfarande, även om han har fått mycket skit under säsongen. Här har vi ett påtagligt behov  att stärka truppen. Bakom dessa tre finns Gutu, som inte är en utpräglad central mittfältare. Frågan är om det är där Nanne vill använda honom eller inte. Övriga alternativ är inte bra nog. Fagerkrantz har fått sina chanser och inte tagit dem, så det kanske är bättre att han går till HBK permanent. Så med tanke på att man i många fall vill spela med tre centrala mittfältare så tror jag att man kommer att behöva förstärka med minst två namn här. Givetvis kan man drömma om namn som Viktor Elm, som givetvis inte kommer ske än på några år, men faktum är att här behövs åtminstone ett etablerat namn som skulle gå rätt in i startelvan, speciellt med tanke på att man riskerar att tappa Tobias Eriksson.

Yttrar
Denna positionen har varit sorgebarnet hela året och många spelare har spelat där utan att vara naturliga yttrar (exempelvis Tobbe Eriksson och Erik Israelsson). Här behövs spelare med fart och som kan göra sin gubbe och därför vill jag inte se dessa två där (Lex Rasmus Elm i landslaget). På pappret finns dock en hyfsad besättning, även om få är renodlade yttrar. Papa Diouf lär bli bättre nästa år när han lär vara mer bekant med svensk fotboll. Mendes har rutinen och näsan för målet, även om han mer är en djupledslöpare än en trollgubbe. Gutu kan alternera på kanten och Melker Hallberg, som fortfarande har kvar att lära för att spela vecka ut och vecka in, är en joker att ta med då och då. Slutligen är Måns heller ingen renodlad ytter, men har gjort bra ifrån sig på den positionen. Så, kontentan är att förstärkning lär krävas. Problemet är bara att den spelartypen jag skulle vilja se är svåra och hitta och dyra. Tänk Chippen, Bajrami, Durmaz, Hamad, Molins.... Men detta måste prioriteras.

Centrala forwards
Viktigast av allt är att förlänga med Dauda. Om man gör det ser det ok ut. Både McDonald och Seb har mycket mer i sig och jag tror att vi kommer att se stora framsteg från båda under 2013. Om Nanne litar på dessa så tror jag faktiskt inte att man behöver värva utan kan utveckla det man har ytterligare. Dauda, Seb och McDonald är de tre huvudalternativen som slåss om en eller två platser beroende på uppställning. Måns och Mendes fungerar som back-up vid skador eller om man vill förändra matchbilden.

Så för att summera tror jag ganska mycket på dagens KFF, som har stor utvecklingspotential i sig. Men på vissa punkter måste man förstärka, framförallt det centrala mittfältet och en ytter samt eventuellt en ytterback (men denna förstärkning kan ju som sagt kanske vara Solheim, som blir som en ny spelare nästa år). Och så givetvis förlänga med Dauda som sagt. Men det finns många unga spelare i detta KFF och man bör ha tålamod och ge dessa chansen att växa. Om så sker, så spelar KFF i Europa 2014.

5 kommentarer:

  1. Owe

    Jag är en av få som hela tiden trott på Abiola Dauda.

    Jag försökt få "Abi" att istället för att gå på kraft i avsluten försöka avsluta med hjärnans kraft och trägen vinner.

    Heja Abiola med din inre styrka har funnit vägen mot målet.

    Ibland kan det enkla vara svårt att utföra, det är ofta en fråga om timeing.

    Jag hoppas att Abiola Dauda stannar hos Kalmar FF några säsonger till.

    Jag tror att det finns en viss risk att Tobias Eriksson flyttar tillbaka till Sundsvalls Giffarna tyvärr.

    SvaraRadera
  2. Tror tyvärr att du har rätt om Tobbe. Vilket ytterligare ställer krav på KFF att förstärka på det centrala mittfältet.

    Abiolas utveckling den här säsongen är sensationell och hoppas verkligen att man lyckas förlänga.

    SvaraRadera
  3. Tvitter Agentmork Patrick Mörk 26 sept kl 14:16

    Osann artikel i dagens Barometern. Dauda har tackat nej till att ens diskutera med Lech Poznan. De kommer inte till Kalmar som påstås

    *

    Heja Abiola Dauda

    /Owe

    SvaraRadera
  4. Låter bra. Vi såg ju igår att Dauda verkligen behövs

    SvaraRadera
  5. Abiola Dauda

    http://nationalmirroronline.net/sports/sport-new/52584.html

    /Owe

    SvaraRadera