torsdag 20 september 2012

Mitt allsvenska tips 2012 - statusuppdatering med åtta omgångar kvar

Dags att stämma av mitt allsvenska tips från i våras. Som vanligt gör jag det genom att dela ut "poäng" efter hur fel jag har tippat placeringsmässigt lag för lag.

1. Elfsborg (-2)
2. Häcken (-5)
3. Malmö (+2)
4. AIK (-2)
5. HIF (0)
6. Norrköping (-7)
7. Djurgården (-5)
8. KFF (+4)
9. Åtvidaberg (-6)
10. Göteborg (+8)
11. Mjällby (0)
12. Sundsvall (-2)
13. Syrianska (-3)
14. Gefle (+4)
15. ÖSK (+6)
16. Gais (+8)

Totalpoängen är just nu 64. Katastrofuselt givetvis, men något bättre än i maj då jag hade 72 poäng. Men jag har framförallt gått bort mig på IFK Göteborgs, Gais, Häckens, Örebros, Åtvidabergs och Norrköpings säsonger. Verkar däremot som att jag har haft bra koll på HIF och Mjällby....

Vissa av de positiva överraskningarna (Häcken, Åtvid, Snoka) samt även de negativa (Blåvitt, ÖSK och Gais) känns som att ganska många missat. Men man hade ju hoppats att man åtminstone skulle fått in någon chansning. Eller är det kanske just det jag har fått när jag prickat att fjolårets totaldominanter HIF inte är med i toppstriden i år?

Kalmar FF är klart sämre än jag trodde. Det har tagit tid att spela ihop ett nytt lag och dessutom har man haft stora skadeproblem under säsongen. Men trots detta, underkänt!

På tal om något helt annat, så måste jag återigen kommentera AIK (känns tyvärr som att jag har gjort det lite för ofta på sistone). Enligt den här artikeln kallar Napolis tränare AIK för Sveriges Juventus. Min första tanke är att jämförelsen haltar betänkligt. Juve är Italiens överlägset främsta klubb genom tiderna, medan AIK slåss om en tredjeplats långt efter våra två storklubbar Malmö och Göteborg. Men ju mer man tänker på det desto mer kan det ligga i jämförelsen. En osund nära relation till det nationella fotbollsförbundet och kriminaliteten i och kring båda föreningarna är i alla fall två gemensamma nämnare.

Nu lämnar vi dock AIK för den här gången. Eller kanske inte. Ikväll är det dags för två svenska lag i EL-gruppspelet. Båda lagen är underdogs så det stänker om det. HIF har lättare motstånd medan AIK har klart bättre dagsform. Hoppas att åtminstone något av lagen kan överraska. Tror att Levante är ungefär i nivå med Celtic medan Napoli är ungefär jämnbra med CSKA, så helt omöjligt är det knappast. Ikväll lägger i alla fall jag mina KFF-sympatier åt sidan och håller på deras allsvenska konkurrenter i europaspelet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar