torsdag 23 augusti 2012

Solna AIK illa ute

Solna AIKs supportrar har tydligen återigen skämt ut sig genom att störa motståndarlaget inför en Europa-match. Denna gång är det CSKAs hotell som tydligen attackerats med raketer och andra störningar.

Jag utgår ifrån att Solna AIK kommer att straffas av UEFA på ett eller annat sätt. Tidigare har vi ju sett lag som stängts ute från europaspel p g a supportrarnas misskötsel, men detta har varit efter våldskonfrontationer och jag är inte medveten om något liknande fall tidigare. Jag tror inte att de kommer att uteslutas ännu, men dryga böter lär det bli. Om det däremot skulle bli uteslutning så kan det på ett eller annat sätt också få återverkningar på andra svenska lag.

I teorin skulle detta kunna vara en fin klubb. Huvudstadens (om man nu räknar Solna dit) största klubb med gamla anor och en hel del framgång på nationell nivå genom åren. Detta är efter Sveriges två enda storklubbar, Malmö FF och IFK Göteborg, en av Sveriges verkligt klassiska idrottsföreningar. Men verkligheten är något annat. Det stinker om Solna. Det finns få lag som enligt min mening förkroppsligar så mycket skit som just Solna AIK. Framförallt gäller detta givetvis supportrarna, men eftersom klubben från officiellt håll (spelare och f d tränare) valt att stå bakom supportrarna så kan jag bara tolka detta som att de också stått bakom deras handlingar. Eller åtminstone valt att inte sätta ner foten, vilket är oerhört frustrerande. Hur man som normal, laglydig fotbollsintresserad kan välja att sympatisera med detta lag är för mig oerhört märkligt.

Solna är nog även på plan illa ute i europaspelet. Man möter ikväll ett CSKA som borde varit i CL, men som slarvade bort det förra säsongen, och som rimligtvis borde ha ambitioner att gå riktigt långt eller till och med vinna Europa League. Tror att CSKA vinner rimligt enkelt över två matcher.

KFF vidare i cupen efter 4-0 i Visby med många spelare borta. Ett lagom resultat efter en lagom insats vad det verkar. Däremot undrar jag vart cupen är på väg. Nu blir det alltså ett gruppspel, med huvudsakligen allsvenska lag. Vad är då skillnaden mot en cup? Ok att man kör gruppspelet tidigare på säsongen, men om det är ok att spela vid den tiden så skulle man ju kunna börja allsvenskan tidigare istället. Faktum är att man följer den europeiska modellen, där CL och EL blivit gruppspel i stället för traditionellt cupspel. Men det blir ju lite konstigt att köra detta parallellt med en traditionell serie. Vi ska inte döma ut försöket i förväg, men personligen är jag inte övertygad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar