söndag 1 juli 2012

Seger mot Syrianska och dags för EM-final

Allsvenskan är igång igen. Inte utan att det känns konstigt att slänga in KFF-Syrianska mellan Italien-Tyskland och Italien-Spanien, men det är väl oundvikligt eftersom spelschemat är så tight som det är.

Undrar vad man hade gjort om Sverige gått till final i EM? Tror knappast att man hade tvingat Elfsborg, Göteborg eller HIF spela utan sina respektive bästa spelare så jag utgår från att de matcherna hade skjutits upp.

Kom hem från en fantastisk vecka i Calogne i Katalonien igår och lyssnade på KFFs första halvlek via SRs webradio på väg hem från Arlanda och satte mig på plats för att se andra halvlek via Csports. Gott att se en seger i omstarten och det ser ganska lovande ut inför fortsättningen. Dock är jag inte säker på att Syrianska är en särskilt bra värdemätare. De lär rasa i tabellen vad det lider. Å andra sidan skulle jag sagt detsamma om Åtvidaberg, men 5-1 mot Elfsborg är ett helt absurt resultat. Jag vet inte hur man ska kunna förklara det, men sedan kommer jag att tänka på att jag såg KFF åka på en riktig överkörning på samma arena för ett tag sedan. Det kanske är Åtvids år trots allt?

Final ikväll och det ska bli fantastiskt kul att se om Italien kan återupprepa de fantastiska insatserna de gjort gång på gång i turneringen. Gillar Tyskland så visst var man lite kluven inför semin, men trots allt har jag alltid gillat italiensk fotboll och jag sade ju redan efter gruppspelet att de är mina boys nu, så visst håller jag på dem nu. Dock får erkännas att mitt intresse varit halvljummet den senaste veckan och fotbollen har fått lida av konkurrensen från sol och trettio grader, den egna poolen, sangrian, den spanska maten och så givetvis vinerna.

Mitt tips inför kvällen är 2-1 till Italien efter mål av Balotelli, Cassano och Iniesta.

Friidrotts-EM i år måste vara tidernas minst intressanta. Detta är ju vanligtvis en riktigt stor idrottshändelse, men inte nog med att Europas status i friidrottsvärlden är sämre sedan de östeuropeiska dopningsprogrammen försvann (?) och att övriga världen kommit ikapp och förbi i gren efter gren, dessutom är ju många av de stora namnen frånvarande i år eftersom OS väntar om bara någon månad. Moa Hjelmners insats var givetvis fantastisk, och måste hyllas, men den kom trots allt till delvis p g a att många ryskor valde bort EM i år. Hoppas att hon fortsätter att utvecklas i samma riktning så tror jag att hon kan vara med och slåss på den globala scenen inom 3-4 år.

Ett nordirländskt lag av okänd kvalitet väntar KFF i EL-upptakten. Trots att det är en Kalle Anka-turnering så känns det jättekul att KFF återigen är med ute i Europa. Och efter vad jag såg igår så skulle det förvåna mig mycket om man inte går vidare.

Nu är jag som sagt tillbaka på bloggen efter en vecka i Spanien. Men det blir bara tillfälligt. Nästa lördag åker jag på nästa semesterresa. Toscana väntar och förhoppningsvis ännu mer god mat och mer goda viner. Klart acceptabelt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar