torsdag 7 juni 2012

Dan före dopparedagen

Årets största idrottshändelse är nu 24 timmar bort. Visserligen har vi ett spektakel att se fram emot i London senare i sommar, men ett fotbolls-EM är för mig personligen mycket större.

Ett mästerskap med Sverige på plats blir annorlunda än de där vi inte kvalificerat oss. Allt fokus i svensk media hamnar på det svenska laget och det skrivs mer om svenska högerbacksproblem än det skrivs om de stora lagen och de stora spelarna. Det är naturligtvis inget konstigt med det och jag kommer givetvis att se Sveriges matcher lika enögd som de mest fanatiska supportrarna. Att följa Sverige i ett EM eller VM är bland det bästa som finns. Men det finns en massa annat att följa i EM, vid sidan om Sveriges öde, så här tänkte jag presentera mina sympatier.

Först, Hup Holland Hup!!! Holland är mitt lag! Jag bodde i Rotterdam i flera år och har lärt känna det holländska laget och spelare som Kuijt, Hunterlaar, Snejder, Heitinga m fl ganska väl. De är numera alltid mitt andralag bakom Sverige, vilket kanske påverkat mitt EM-tips där jag har Holland som europamästare.

Efter ett besök på Signal Iduna Arena i Dortmund i vintras så är Borussia mina boys i Tyskland. Därmed är också Polen lite av ett favoritlag med tre Dortmundspelare i startelvan, med kapten Kuba och skyttekung Lewandowski som två av lagets mest framstående spelare. Tror att de kan övertyga i en svag grupp.

Holland är som sagt ett favoritlag. Samtidigt är Klaas-Jan Huntelaar en riktig favoritspelare. En striker av sällan skådat slag som ensam kan vinna matcher åt Holland. Om han bara får spela, det är ju hyfsad konkurrens framåt i det holländska laget. Själv hade jag haft RVP på en ytterposition för att få plats med dem båda, men är inte säker på att det kommer att ske.

Slutligen gillar jag alltid italiensk fotboll, så jag tror och hoppas på ett ovanligt profillöst Italien. Först ska de ta sig vidare från gruppen, där rimligtvis Kroatien är det främsta hotet om andraplatsen efter Spanien.

Så där, nu är vi redo för årets turnering. Först ut, Polen-Grekland imorgon.

Och som sagt var. Hup Holland Hup!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar