onsdag 9 maj 2012

Vad tycker vi egentligen om Athletic Bilbao?

Ser just nu på Europa League-finalen där Atletico Madrid är på väg att vinna det helspanska mötet mot Athletic Bilbao. En ganska rättvis seger sett över hela EL-säsongen, där visserligen Bilbao imponerat. Madrid har dock Falcao som är på väg att vinna sin andra raka EL-seger, efter att ha vunnit med Porto förra året, och han har minst sagt varit tongivande i båda lagen.

Men vad tycker vi egentligen om Bilbao? Å ena sidan finns det något genuint i detta baskiska lag som endast har basker i sin laguppställning. De tvingas visserligen vara ganska kreativa i sin definition av vad som är baskiskt. Jag minns när den store Lizarazu gick dit för några år sedan. Han var ju fransman, men från den baskiska regionen på andra sidan gränsen. Så det gick bra. Idag har de en hel del exempel på lika kreativa tolkningar av denna urgamla tradition. Men, å andra sidan, tycker jag egentligen genuint illa om detta. Jimmy Åkesson hade säkert jublat över detta. Att etnicitet ska avgöra något sådant som klubbtillhörighet gör mig egentligen ganska illamående. Jag tycker inte om nationalism i någon form, oavsett om det handlar om svenska bruna riksdagspartier, separatiströrelser baserade enbart på förlegade och historiskt definierade regioner, skinnskallar eller den så hyllade amerikanska patriotismen. Jag gillar det Bilbao har presterat på planen och jag tror absolut inte att de står för en "brun" människosyn, men deras tradition är ett exempel på något som jag principiellt är motståndare till.

3-0 nu till Atletico. Matchen är avgjord!!

Ser matchen på en laptop i knät och har samtidigt Sverige-Tyskland, ljudlöst, på TVn. Av det lilla jag har sett kan jag bara konstatera att Henrik Zetterberg nästan är som Foppa på sin tid. Han ser ut att vara så fullständigt överlägsen alla andra (visserligen mot en b-nation som Tyskland) att han skulle kunna göra mål när som helst, bara han känner för det. Han har egentligen inte gjort någon riktigt bra match, men det syns att han är på en helt annan nivå. Kul att se. Som sagt, jag kommer att följa VM mer och mer när det väl kommer igång på allvar efter att blåbärsnationerna är bortplockade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar