onsdag 9 maj 2012

Till fulstreamens försvar

Ikväll är det final i Europa League. En match som visserligen kommer i skugga av Champions League, avslutningen i de nationella ligorna, vår egen allsvenska och uppsnacket inför sommarens EM. Även hockey-VM tar givetvis en hel del fokus från denna match, som på förhand ser ut att kunna bli riktigt intressant.

Denna final i Europas näst största internationella klubbturnering väljer TV4 att lägga i TV4 Sport Extra. En betalkanal som jag inte hittills uppfattat har någon som helst kvalitet. Det är i alla fall första gången som jag uppfattar att de lägger någonting där som jag vill se.

Själv har jag för tillfället ett Csports-abonnemang, så jag kommer att kunna se matchen där. Om jag inte hade haft det hade jag inte tvekat en sekund att leta efter en fulstream på internet. Är helt övertygad att en Google-sökning med orden Free, Stream, Madrid och Bilbao kommer att ge minst ett par bra träffar.

Orsaken att jag inte skulle dra mig för att välja detta, trots att jag i grunden har en stor respekt för upphovsrätten, är att TV-bolagen (i Sverige läs Viasat och TV4-gruppen) har absolut noll respekt för sina kunder och beter sig på ett sätt som borde kunna klassas som missbruk av dominerande ställning. Att de kan flytta program eller köpa/förlora rättigheter utan att detta per automatik ger kunderna rätt att med omedelbar verkan säga upp sina abonnemang är oförklarligt. Att köpa ett abonnemang är att köpa grisen i säcken. Du vet vad den kanalen valt att sända tidigare men inte vad Viasat/TV4-gruppen kommer att välja att lägga där i framtiden. Jag tycker att kunderna ska kunna kräva två saker av sina abonnemang: 1) inga bindningstider och 2) klart bättre innehållsdeklaration av kanalerna. I det här exemplet, kommer TV4 lägga hela Europa League i TV4 Sport Extra framöver? Om så är fallet så kan man som kund välja huruvida man vill köpa det eller inte. Men hittills har allt legat i vanliga TV4 Sport. Och om man väljer att till slut lägga finalen i en annan kanal så är det samma sak som att pissa på sina kunder. Men då finns som sagt fulstreamen som ett mycket acceptabelt alternativ.

Själv har jag som sagt Csports, så jag kommer att kunna se matchen i alla fall, men den här typen av arrogans gör mig riktigt upprörd!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar