fredag 25 maj 2012

Mitt allsvenska tips - en första utvärdering

Tolv av trettio matcher spelade och allsvenskan har börjat sätta sig, lagom till EM-uppehållet. Därför kan det vara läge att stämma av mitt allsvenska tips och se hur bra (dålig) jag varit hittills.

1. Elfsborg (-2)
2. Malmö FF (+1)
3. AIK (-3)
4. Häcken (-3)
5. Helsingborg (0)
6. Åtvidaberg (-9)
7. Norrköping (-6)
8. Mjällby (-3)
9. Syrianska (-7)
10. Göteborg (+8)
11. Djurgården (-1)
12. Sundsvall (-2)
13. Kalmar FF (+9)
14. Gefle (+4)
15. Gais (+7)
16. Örebro (+7)

Totalt 72 "poäng" (d v s summan av alla feltippningar, uppåt eller neråt). Katastrofdåligt givetvis. Kollade tillbaka och t ex efter säsongen 2010 hade jag 58 "poäng", vilket då var det sämsta någonsin. Till mitt försvar ska dock sägas att det är 18 omgångar kvar och mycket kommer att hända fortfarande. Exempelvis tror jag knappast att östgötalagen eller Syrianska kommer att ligga kvar så högt upp och dessutom är jag ganska övertygad om att IFK Göteborg kommer att klättra uppåt vad det lider. Även KFF har jag vissa förhoppningar på även om jag där är mindre övertygad.

Men HIF hade jag visst benkoll på :)

Jag hade ju också ett par bonustips som vi kan stämma av så långt:

Skyttekung: Tobias Hysén. Inget vidare tips. Nu kom en lirare från Häcken som jag aldrig hört talas om innan säsongen och gör en fantastisk vår medan Tobbe haft det tyngre. Inte en chans att han hinner ikapp.

Genombrott: Hiljemark. Inget överraskande tips direkt, men ganska bra hittills. Han har varit riktigt bra. Främste konkurrent är givetvis även här Waris.

Årets spelare: Hysén. Även här, inget vidare bra. Han har haft det tungt som sagt och är knappast en av de fem bästa spelarna hittills i allsvenskan.

Årets KFF-spelare: Nenad. Tja. Det kan nog bli riktigt bra när han kommit ikapp efter skadan. Men som det sett ut hittills finns det ingen given kandidat till den här titeln.

Årets flopp I: AIK. Inget bra tips. AIK har varit stabila bakåt och det har gett dem en bra placering hittills. Däremot var mina tankar kring AIKs bristande offensiv klockrena, med undantag för urladdningen mot Peking.

Årets flopp II: Sebastian Andersson. Tyvärr, detta har varit mitt bästa tips hittills. Han har sett obekväm ut när han fått chansen och har inte övertygat. Hoppas att slutsummeringen framåt november kommer att visa att jag hade fel på den här punkten.

Förste tränare att få sparken: Andreas Alm. Även om ingen fått kicken ännu så tror jag att jag kommer att ha fel här. Sixten sitter givetvis väldigt löst i ÖSK och det skulle förvåna om han är tränare för laget när allsvenskan sparkar igång igen efter EM.

Summa summarum: Uselt. Men som sagt var har jag vissa förhoppningar att tabelltipset kommer att rätta till sig en aning med tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar