lördag 11 juni 2011

En hjälte som kommer att saknas.

Gefle kommer framöver att spela utan Hasse Berggren. Det blir som ett KFF utan Henrik Rydström, AIK utan Tjerna, Elfsborg utan Anders Svensson, MFF utan Daniel Andersson, Mjällby utan Ekenberg, Man U utan Ryan Giggs, Barca utan Puyol, Juve utan Del Piero, Roma utan Totti eller Tom utan Jerry.

Alla fotbollskarriärer når en dag sitt slut, så kanske ska vi inte slösa några tårar på Hasse B, men visst är det en stor allsvensk spelare som nu lägger av. Som fan av ett allsvenskt lag har jag inte många känslor för motståndarna. Jag bryr mig inte mycket om Banguras eller Erik Sundin. Eller om spelare som Mehmeti eller James Keane. Om de inte är landslagsmän eller kommande sådana (klart jag hoppas allt gott för spelare som Anders Svensson, Tobbe Hysen, Per Hansson eller Rasmus Jönsson) så skiter jag högaktningsfullt i motståndarna. Men sedan finns det undantag. Alla gillar en kapten som Tjerna. Eller en osannolik allsvensk stjärna som Fredrik Jensen. Eller våra egna utflugna hjältar som Daniel Mobaeck och David Elm. Eller de riktiga trotjänarna som Hasse Berggren. Nu är karriären över och jag hoppas att han hyllas som sig bör bland julbockar och kaffefabriker i Gävle. Det har han förtjänat.

Matchen då? Tja, jag tror på en ganska enkel seger till slut. 3-0 efter mål av Ricardo, Mendes och Erik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar