lördag 8 maj 2010

Handbollsfinal

Detta är givetvis en fotbollsblogg, men då och då måste man skriva om annan bra idrott. Jag har som jag skrivit förr en bakgrund som handbollsspelare. Inte på elitnivå, men det blev ett par säsonger i tredjedivisionen innan jag lade av som artonåring. Jag har sedan dess givetvis följt handbollen på landslagsnivå noga, med tanke på Sveriges framgångar under en femtonårsperiod. Däremot har klubbhandbollen i Sverige knappast stått högst upp på min lista.

Visst har jag ett par gånger sett mitt gamla Kalmar HF om jag råkat vara i stan, men sedan jag lade av 1993 tror jag inte att jag sett mer än max fem matcher live. Ikväll kände jag mig dock lite krasslig och valde en kväll i soffan hemma, och fastnade framför SVTs briljanta websändning av Sävehof-Drott. Vilken fantastisk match och vilken enorm dramatik. Jag lider med Drottspelarna som gjorde en sådan enorm insats och ledde med fyra med tio minuter kvar. Starkt samtidigt av Sävehof att vända detta även om man undrar varför det behövde ta femtio minuter för att förstå att man skulle ta bort islänningen. Detta avgjorde matchen!

Handboll måste vara en av de främsta TV-sporterna. Sävehof-Drott är knappast Celje-Ciudad Real. Men med rätt inramning blev det fantastisk underhållning och bra matchkvalitet.

MFF vann igen i allsvenskan. Mot Åtvid var det knappast en överraskning, men de verkar ha en stabilitet som de saknat de senaste åren. Tror att MFF blir väldigt farliga när den här säsongen ska summeras framåt hösten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar