lördag 13 mars 2010

Äntligen premiär

Kung Bore har fortfarande sitt grepp över hela norra Europa, även om den gamle mannen verkar lite mindre handfast på sistone. Just nu har vi +2 och klarblå himmel i Moskva och rapporterna hemifrån Kalmar säger ungefär något liknande. Men idag är det äntligen dags för det stora vårtecknet framför alla andra. Större än alla tussilagos vid vägkanten, vinterjackor inhängda i garderoben eller påskägg i butikerna. Det är dags för allsvensk premiär.

Som vanligt finns det väl en överhängande risk att jag inte kommer att kunna se matchen från Moskva, utan jag får följa matchen via webradion. Har skjutit upp kvällens middag på stan med vänner till efter 19.45 lokal tid, för dagens match vill jag verkligen inte missa, även om det bara är via radion. Ett par öl ligger på kylning så det ska nog bli bra.

Känner mig lite osäker på Kalmar i år, men överlag är känslorna positiva och optimistiska snarare än det motsatta. Vi har ingen Rasmus Elm eller någon potentiell skytteligavinnare i truppen, men vi har många alternativ på flera positioner och många spelare som skulle kunna göra 7-10 mål på en säsong. Det kan räcka väldigt långt. Mitt tips är redan offentliggjort men jag skulle inte bli förvånad om KFF utmanar om ytterligare högre platser framåt höstkanten.

Och så är alltså Bapupa-fallet avgjort i hovrätten. Han lär knappast få prövningstillstånd till HD så domen kommer att vinna laga kraft inom kort. Det är givetvis en situation utan vinnare, men i det läge som uppkommit är det bra för KFF att det är avklarat innan serien drar igång. Om några dagar kommer journalisternas frågor om fallet vara slut och då kan spelartruppen och Nanne gå vidare och glömma YB. Han har knappast hunnit skaffa sig lojaliteter i gruppen så att hans frånvaro skapar problem. Istället kan Svante tillsammans med styrelsen och juristerna sköta detta långt utanför omklädningsrummet.

Planen verkar som bekant vara i dåligt skick idag, vilket knappast gynnar KFFs snabba anfallsspel. Det kommer att bli chansartat och som vanligt mot IFK mycket kamp. Tror dock att det kan bli lite mål då detta är de två målfarligaste lagen i svensk fotboll de senaste åren. Jag tippar 2-2 efter mål av Dauda och Santos.

Nu kör vi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar