torsdag 8 oktober 2009

Nu är det Kim vi ska luta oss mot

Danmark-Sverige på lördag. En av de största matcher som landslaget spelat på många år. Jag är som jag tidigare sagt en obotlig optimist så jag tippar att vi vinner med 3-1.

Kim Källström är vår nya stjärna. Ibras status är givetvis oslagbar, men Kim har nu nått en nivå där han kan göra enorm skillnad även på en internationell nivå. Efter att Anders Svensson, som jag håller oerhört högt, tagit steget ner i balansrollen kan vi äntligen få plats med två av landets bästa fotbollsspelare i samma lag. Detta är vad England också haft problem med i Lampard och Gerrard. Men nu är vi där. Kim kan ta det offensiva ansvaret och där håller han väldigt hög klass. Med Ras till höger och i bästa fall Viktor till vänster (men mer troligt Seb eller Holmen) så har vi ett offensivt väldigt starkt lag. Detta måste fungera på Parken. Då fixar vi detta.

Jag kommenterar inte anfallet. Det är givetvis Ibra och Henke vi ska ha där. Detta är inte matchen då vi chansar med en halvskadad Rosenberg eller en Berg i halvtaskig form. Bakåt litar jag på Isak, Olof och Maestro i mitten och Nilsson och Safari på kanterna. Petter skulle lika gärna kunna ta en central roll om han vore frisk, men detta är ett lyxproblem. Det är på mittfältet som slaget står och det är där vi måste vinna. Det är bland annat därför som jag gärna ser att vi trycker ihop laget centralt. Viktor och Rasmus skulle kunna göra just detta och då kan vi lita på Nilsson och Safari i det offensiva arbetet längs kanten.

Elmander kommer in i laget. Underbart. Om vi vill ha fart, energi och hårt jobb sista tjugo så vill jag ha in honom. Hans bakgrund i Bröndby gör också att han har respekt med sig i Danmark.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar